יום רביעי, 28 בפברואר 2018

הרקע לתמ"א 38 2

בעוד מבנים חדשים העומדים בתקן בנייה מודרני מסוגלים לעמוד בפני הנזק שיגרם להם כתוצאה מרעידת אדמה, מבנים ישנים אשר אינם עומדים בתקן עלולים לקרוס ולגרום אסון. לכן, תוקנו בשנת 1975 מס' תקנות המיועדות לסייע לבעלי נכסים לשפץ אותם כך שיעמדו בתקן הבניה המודרני, מס' 413. התקנות נכתבו על ידי הועדה הארצית לתכנון ולבנייה ונכנסו לתוקף בתאריך ה-1 בינואר 1980. במסגרת תכנית תמ"א 38 2 מוענקות הטבות שונות לבעלי הנכסים בכדי להפוך את שיפוץ הנכס לכדאי. הטבות אלו כוללות הקלות במתן היתרי בניה, אפשרות להרחבת הדירות הקיימות במבנה וכן תוספות כגון מעלית ומקומות חניה נוספים לבניין.

כיצד נדע אם אנו זכאים לתמ"א 38?
במידה ובבעלותכם נכס במבנה מגורים או משרדים אשר נבנה על סמך תכניות שאושרו קודם לראשון בינואר 1980, ייתכן ואתם זכאים להשתתף בתכנית. על המבנה להיות בן שלוש קומות לפחות ושטחו מעל 400 מטרים רבועים. על המבנה להיות מאוכלס שכן מבנים נטושים אינם זכאים להשתתף בתכנית. שמידה והנכס נבנה מאוחר יותר אך נקבע על ידי מהנדס מוסמך כי אינו עומד בתקן 413, ניתן לבצע שיפוץ תחת תמ"א 38 2 אך לא תינתן אפשרות להרחבה של הדירות הקיימות בבניין או להוספת דירות חדשות. בהתאם לתיקון מס' 2, בחלק מהמקרים ניתן יהיה להרוס את המבנה ולבנות חדש במקומו.


שלבי הביצוע
השלב הראשון הוא בדרך כלל חתימה על חוזה עם יזם המפרט את היקף השיפוץ ואת התמורה בצורת דירות חדשות אשר תוענק לקבלן בתום התהליך. בהמשך יפונה הבניין מדייריו ואלו ימצאו מקום מגורים חלופי למשך זמן השיפוץ. לבסוף, הדיירים יחזרו אל הבניין המשופץ והקבלן יוכל למכור את הדירות הנוספות שבנה בתמורה לביצוע השיפוץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה