יום שלישי, 28 בנובמבר 2017

מה הקשר בין שינוי שומה לבין סרטן העור?



שינוי בשומה, שנקראת גם "נקודת חן" עלול להעיד על התפתחות של מחלה ממאירה מסוג סרטן העור. מלבד שינוי בשומה קיימת יש לשים לב להופעת שומות חדשות – בעיקר אחרי גיל 40. גברים נמצאים בסיכון מוגבר יותר לחלות בסרטן העור, אך גם נשים צריכות לבצע את הבדיקה התקופתית ובעיקר לפגוש רופא עור אחת לשנה. בדיקה עצמית של שומות מתבצעת אחת ל-3-4 חודשים בבית וניתן להיעזר בבני זוג בשביל לערוך אותה באופן יסודי.

חשוב להבין את הקשר בין שינוי במראה של שומה לבין סרטן העור. בנוסף, יש לזכור שקיים הבדל גדול בין שומה שפירה למלנומה. הסימנים העיקריים לכך שמדובר בסרטן העור הם שומה שאינה סימטרית, גבולות משוננים ולא סדירים של שומה קיימת, ריבוי גוונים עבור שומות שונות בגוף וגודל יוצא דופן של מעל 6 מ"מ עבור שומה בודדת.



מהם גורמי הסיכון העיקריים לסרטן העור?
מי שרוצה לזהות מלנומה בשלב מוקדם צריך להכיר את גורמי הסיכון לסרטן העור. גורם הסיכון מספר אחד היא חשיפה לקרינה על סגולית, כמו למשל זו שמגיעה מקרינת השמש ומשימוש יתר במתקני שיזוף מלאכותיים. חשוב להקפיד על שימוש בקרם הגנה כאשר נחשפים לשמש ולהתרגל לכך מגיל צעיר. בצורה כזו ניתן להוריד את הסיכון לחלות בסרטן העור וגם למנוע הופעת שומות.

כמו כן, גורמי סיכון לא פחות חמורים שעלולים להעלות את הסיכוי להופעת שומה ממאירה וסרטן העור כוללים היסטוריה של כוויות שמש, עור בהיר, היסטוריה משפחתית ואישית, מערכת חיסון מוחלשת. גיל מתקדם ומחלות גנטיות. כמובן שלא כל גורמי הסיכון נמצאים תחת שליטה, אך היכרות איתם היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתמודדות עם המחלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה